Warszawa była pierwszym produkowanym samochodem osobowym w powojennej historii Polski. Na początku wcale nie planowano jej produkcji, gdyż podpisano umowę licencyjną z fiatem, na wytwarzanie nowego modelu 1100, którą oficjalnie ogłoszono dnia 31 lipca 1948 roku. Fiat miał wybudować fabrykę i uruchomić produkcję auta, którego premierę planowano na 1950 rok. Pod koniec roku stały już dwie hale fabryki, ale w 1949 roku, podczas "zimnej wojny", na wyraźne życzenie Józefa Stalina zerwano umowę.
W zamian za posłuszeństwo, otrzymaliśmy od "Soso" licencję na wytwarzanie samochodu opartego na konstrukcji amerykańskiego Forda A oraz radzieckiego Gaza A i Gaza M1z początku lat trzydziestych - Pobiedy M20.Pobieda - Ford z nowym nadwoziem miała premierę w 1946 roku.
Ostatnia warszawa opuściła fabrykę w 1973 roku. Przez 22 lata produkcji wyprodukowano 254 421 sztuk tych samochodów. Z
tej liczby 72 834 trafiło na eksport do 25 krajów na 4 kontynenty.
Najwięcej do Bułgarii, na Węgry, do Chin, Rumuni, Czechosłowacji i
Turcji. Warszawa oparta na konstrukcji z lat trzydziestych doczekała się
następczyni w roku 1964 - Warszawy 210.
Jako ciekawostkę należy podać fakt, iż sam Karol Wojtyła, zanim został papieżem, posiadał Warszawę, któa do dziś się zachowała.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz